fredag 5 februari 2010

Für Mich Sollte Es Roten Rosen Regnen

MEDDELANDE TILL PRENUMERANTER:
På grund av tekniska problem kunde vi inte distribuera Din tidning idag.

Sätter på kranen, men det kommer inget vatten. Sätter på datorn och får upp en grå rund ring där det står att den måste stängas av. Och så fungerar inte mobilen. Och vad är det för en märklig dag. Och bestämmer att det nog är en sådan dag då man bör dubbelspara på andra hårddiskar.

Die Welt sollte sich umgestalten
und ihre Sorgen für sich behalten

En trappa ner; möter han som åkte iväg till kriget. Han är hemma nu, men bara för ett tag. Jag undrar om det är han som stängt av vattnet och han säger att det är det. Han berättar om inga vägar och inga toaletter och inga hus och inga hem. Och inget vatten. Sen måste jag gå. Vi ses. Ja, vi ses.

Und später, sagte ich noch, ich möchte
verstehen, viel sehen, erfahre, bewahren

Vi skålar för livet och för kärleken. Och kanske för fem stycken. Eller kanske är det bara jag. Men jag vet inte alls egentligen; om vad som är rätt och fel, eller bra och dåligt, det finns ingen plan, bara improvisation.

Und später, sagte ich noch, ich möcht'
nicht allein sein, und doch frei sein



5 kommentarer:

Anonym sa...

jag gillar det du skriver.
och än gång i tiden gillade jag mer än så.

ylva sa...

Har du gått och blivit tysk?Fattar ingenting. Förklaring krävs! Jag gillar också det du skriver. Och kommer alltid att gilla dig jättemycket.

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agnes sa...

Du är en sann arier, Hanna.
Din blogg är min absoluta favoritblogg.
Du kommer alltid vara en av de bästa människorna som finns.

Hanna sa...

Jag blev rörd nu.